مقالات

آماده سازی و شارژ آب صابون به دستگاه

  • تعیین درصد ترکیب آب صابون: درصد ترکیب آب صابون برای هر پروسه در ماشینکاری متفاوت است که با توجه به مشخصات فنی آب صابون، توسط کارشناس فنی تعیین می گردد، که به عوامل زیادی از جمله: دستگاه، نوع پروسه، مایع خنک کننده، جنس قطعات، سختی قطعه، سرعت براده برداری و غیره… بستگی دارد.
  • مشخصات آب مصرفی: یکی از مهم ترین عوامل موثر بر کیفیت آب صابون، کیفیت آب مصرفی می باشد. سختی کربنات کلسیمی آب مصرفی معمولا باید در حد 175 تا 355 ppm تقریبا در حد آب شهری باشد. pH آب مصرفی حدودا باید خنثی باشد. همچنین آب باید عاری از کلر و نیتریت باشد. آب باید کاملا زلال و عاری از ذرات معلق باشد. ترکیب شیمیایی امولسیفایر در روغن های حل شونده، معدنی است. آب های سخت حاوی نمک های کربنات و سولفات سدیم و پتاسیم محلول هستند، این نمک ها با امولسیفایر واکنش داده و امولسیفایرها در این واکنش تا زمان برقراری تعادل مصرف می شوند. لذا مقدار امولسیفایر باقیمانده، برای تشکیل یک امولسیون پایدار کافی نیست. بنابراین، آب و روغن از یکدیگر جدا می شوند. سرعت جدا شدن آب و روغن بسته به میزان سختی آب دارد. در آب های سخت سرعت رشد باکتری های بی هوازی افزایش می یابد. که خود این موضوع، یکی از دلایل غیر استفاده شدن امولسیون محسوب می گردد.
  • آماده سازی محلول امولسیون: برای تهیه امولسیون مواد باید به آرامی به ظرف آب درحال هم زدن اضافه گردند. همچنین روغن باید کاملا ریز دانه (میکرونی) گردد تا بتواند به صورت هموژن در میان مولکول های آب توزیع شود. هموژن سازی توسط دستگاه میکسر بهتر انجام می پذیرد.
  • شارژ آب صابون به دستگاه: پس از آماده سازی، محلول امولسیون به داخل مخزن ریخته می شود. میزان مصرفی آب صابون برای هردستگاهی با توجه به پروسه ماشینکاری آن دستگاه و زمان لازم جهت خنک شدن آب صابون در مخزن و ته نشین شدن کلوئیدهای موجود در آن محاسبه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *