وبلاگ

مقالات

وظایف روغن در عملیات برش

مواد فعال موجود در روغن تراشکاری می‌توانند با سطوح تازه و واکنش‌پذیر که در اثر لایه‌برداری ایجاد شده‌اند واکنش داده و از چسبیدن ابزار و قطعه کار جلوگیری به عمل آورند. در آزمایش‌های انجام شده توسط ابزار و قطعه‌کار نمونه، نتایج نشان داده است که این ویژگی تحت تأثیر عوامل زیر بهبود یافته است:

  • افزایش واکنش‌پذیری مواد فعال موجود در روغن با سطوح فلزی
  • کاهش استحکام برشی لایه‌ی واکنش‌دهنده (کمتر از استحکام برشی فلز اصلی)
  • افزایش خواص نفوذی مناسب مواد فعال موجود در روغن (وزن مولکولی کمتر، فشار بخار بیشتر)

از طرف دیگر یافته‌های مربوط به روانکاری و خنک‌کاری نشان می‌دهد که نمی‌توان این دو مفهوم را از هم جدا کرد. دگرگونی‌هایی که در ویژگی‌های مواد توسط تغییرات دما بوجود می‌آید بستگی زیادی به آثار ناشی از اصطکاک دارند. اثر خنک‌کنندگی روغن‌های برش به خواص گرمایی این روغن‌ها بویژه به ظرفیت گرمایی و ضریب انتقال گرما بستگی دارد. از طرف دیگر شرایط جریان روغن‌ها نیز نقش اساسی در فرآیند خنک‌کاری دارد. ضریب انتقال گرما می‌تواند با توجه به میزان تبخیرپذیری اجزای موجود در روانکار برشی، تا حد زیادی دستخوش تغییر شود. چنین پدیده‌ای باعث می‌شود روغن‌هایی که با آب امتزاج‌پذیر هستند دارای اهمیت ویژه‌ای در روانکاری عملیات برش‌ باشند. به همین دلیل روغن‌های عملیات برش بطور کلی به دو دسته‌ی روغن‌های امتزاج‌پذیر با آب و روغن‌های بدون آب تقسیم می‌شوند.

روغن‌های امتزاج‌پذیر با آب (روغن‌های خنک‌کننده)

بیشتر بودن هدایت گرمایی و ظرفیت گرمایی آب از عواملی هستند که اثر خنک‌کنندگی روغن‌های امتزاج‌پذیر را بهبود می‌بخشند. تبخیرشدن آب موجود در این گونه روغن‌ها نیز تأثیر زیادی در خنک‌کاری و روانکاری دارد.

تفاوت ویژگی‌های گرمایی روغن و آب

از نظر حجمی، روغن‌های حل‌شونده بزرگترین دسته‌ی روانکارهای فلزکاری در اروپا و آمریکا هستند. برخلاف روغن‌های بدون آب، افزایش کارایی برش، عامل اصلی انتخاب روغن‌های امتزاج‌پذیر برای عمل روانکاری نمی‌باشد. خنک‌کنندگی و روان‌کنندگی ابزار و قطعه کار مهمترین عواملی هستند که روغن‌های امتزاج‌پذیر به خاطر آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اهمیت خنک‌کنندگی به حدی است که اغلب از روغن‌های امتزاج‌پذیر به عنوان روغن‌های خنک‌کننده نیز یاد می‌شود.

روغن‏های برش بدون آب

روغن‏های برشی که بیشتر در روش‏های سنگ‏زنی مته‏کاری عمقی و تراشکاری بدون اضافه‌کردن آب استفاده می‏شوند، به عنوان روغن‏های بدون آب شناخته می‏شوند. روغن‏های بدون آب دارای برتر‏ی‏هایی نسبت به روغن‏های امتزاج‏پذیر با آب هستند:

  • افزایش طول عمر مفید ابزار کار
  • پرداخت بهتر سطح در عملیاتی که در شرایط سخت و سرعت‏های برش کم انجام می‏شوند.
  • نگهداری ساده‏تر و راحت‏تر روغن
  • افزایش قابل توجه طول عمر مفید روغن
  • کمترشدن مشکلات خوردگی و زنگ‏زدگی
  • کمترشدن آلودگی سایر سیستم‏های روانکاری موجود در محیط کار

ضعف اصلی روغن‏های بدون آب در مقایسه با روغن‏های امتزاج‏پذیر، قدرت خنک‏کنندگی ضعیف‏تر آنها می‏باشد. این موضوع در سرعت‏های زیاد برش، بیشتر به چشم می‏آید و تنها مورد استثناء، مته‏کاری با سرعت زیاد است که روانکاری مناسب روغن‏های بدون آب باعث می‏شود که گرمای کل تولید شده بسیار کمتر و نیاز به خنک‏کاری نباشد. ضعف دیگر روغن‏های بدون آب، قابلیت آتش‏گیری و خطرهای ناشی از پخش شدن آنها در فضای اطراف می‏باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روغن ایزی کات آب صابون صنعتی بر پایه ارگانیک بوده و با استفاده از فناوری نانو محصول سالها تحقیق و توسعه شرکت چند ملیتی همون گروپ می باشد ، که همزمان با عرضه این محصول در بازرا های اروپایی از قبیل اتریش ، آلمان و ترکیه در ایران نیز عرضه می گردد
تمامی حقوق برای شرکت ایزی کات محفوظ است | طراحی و پشتیبانی توسط آرتا پرداز
سبد خرید