دستگاه‌های که با کنترل سی ان سی کار می‌کنند عبارتند از:
تراش
فرز سنتر
اره
برش و حک لیزر

در دو دهه گذشته، افراد بسیاری، در توسعه سیستم‌های متن باز برای کنترل ماشین ابزارها تلاش کردند و این به عنوان راه حلی شناخته شده برای کنترل ماشین ابزارها در آمده است.
توسعه بر پایه تکنولوژی و ساخت بر پایه جمع‌آوری قطعات در کنار یکدیگر، به منظور تحقق خواسته‌های مداوم برای ماشین ابزارهایی با عملکرد و انعطاف‌پذیری بالا، کیفیت محصول و کاهش هزینه‌ها.

بر پایه تعریف IEEE”یک سیستم باز توانایی را فراهم می‌کند که برنامه‌های کاربردی در تمامی سیستم عامل‌ها به درستی اجرا شود” این به معنای انعطاف بسیار معماری کنترلر باز(OAC) هم در سخت‌افزار و هم در نرم‌افزار در تمامی سطوح کنترل می‌باشد.

اولین راه حل OAC توسط موسسه بین الملی استاندارد و فناوری ایالات متحده پیشنهاد گردید. این پروژه در طول زمان توسعه یافت و هم اینک تمرکز آن بر روی توسعه معماری کنترل بازی به نام کنترل کننده حرکت پیشرفته(EMC) می‌باشد.

پس از این اولین ابتکار، پروژه‌های مشابهی در اروپا، امریکا و ژاپن آغاز گردید که مهمترین آنها عبارتند از:
OSACA: معماری سیستم باز برای کنترل سیستم‌های اتوماسیون
OMAC: معماری باز ماژول‌های کنترلی
OSEC: محیط‌های سیستم باز برای کنترلر
JOP: گروه توسعه باز ژاپن
این پروژه‌ها آغاز گردیده و با حمایت سازندگان مختلف ماشین ابزار، فروشندگان سیستم‌های کنترلی و نرم‌افزاری، جمع کنندگان سیستم، کاربران و مجامع دانشگاهی به کار خود ادامه می‌دهند.

علاوه بر موارد فوق، دانشگاه‌های دیگری فعالیت تحقیقاتی روی سخت‌افزار و نرم‌افزار و معماری سیستم‌های سی ان سی انجام می‌دهند که نتایج کارهای آنها منجر به سیستم عامل‌های بلادرنگ باز(ORTS) گردیده است و یا سیستم عامل‌های نرم سی ان سی بر پایه اصول OSACA.
بهرحال با تمامی این تلاشها هنوز تعریفی جهانی برای معماری CNCهای باز وجود ندارد.

کاربردهای دستگاه سی ان سی :

ساخت اجزای مدل‌های سه بعدی
ساخت مدل‌های مومی مورد استفاده در جواهر سازی
ساخت قطعات تزئینی کوچک چوبی
برش چوب برای ساخت مصنوعات چوبی
برش علائم برای ساخت تابلو
حکاکی متن بر روی فلزات
حکاکی سه بعدی بر روی چوب
ساخت ماکت
ساخت قالب‌های غیرفلزی
سوراخکاری PCB
ساخت انواع محصولات چوبی
ساخت نمونه (prototype) محصول قبل از ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک با استفاده از CNC و SLA

امروزه دستگاه های سی ان سی دارای کاربرد های متفاوتی می باشند و برای برقراری ارتباط انسان با این دستگاه ها کد نویسی های پیچیده ای صورت گرفته است.